
Projekt “Učenici – budući poduzetnici” proveli smo u razdoblju od 01.10.2019. do 16.06.2020. kako bismo pridonijeli provođenju Strategije razvoja Osječko-baranjske županije, u dijelu koji se odnosi na promicanje poduzetništva u osnovnim i srednjim školama. Cilj projekta bio je podizanje svijest o važnosti poduzetničkog načina razmišljanja u svim životnim situacijama, te uvođenje učenika u svijet poduzetništva na kreativan i interaktivan način.
Projekt je sufinancirala Osječko-baranjska županija, Upravni odjel za gospodarstvo, kroz program potpora za poticanje razvoja poduzetništva na području Osječko-baranjske županije, Javni poziv za odnošenje zahtjeva za dodjelu potpora za učeničko poduzetništvo na području Osječko-baranjske županije u 2019. godini, te im se ovim puta zahvaljujemo što su prepoznali potrebu i vrijednost naših aktivnosti.
Projektom smo obuhvatili učenike osnovnih škola – OŠ Višnjevac, OŠ Fran Krsto Frankopan, OŠ Darda i OŠ Vladimira Becića, te učenika srednjih škola- Srednje škole Isidora Kršnjavog Našice, Ekonomske i upravne škole Osijek, Srednje škole Dalj i Poljoprivredne i veterinarske škole Osijek. Ukupno 224 učenika uključeno je u projektne aktivnosti, a uz njih i njihovi nastavnici i profesori. Zahvalni smo svima na izvrsnoj suradnji i veselimo se nekim novim prilikama za nastavak suradnje.
Učenike osnovnih škola za proaktivnost i poduzetništvo animirali smo radionicom “Poduzetnička igra” – koja predstavlja simulaciju poduzetničkog poduhvata, a provodi se prema metodologiji Međunarodne organizacije rada. Igra sudionicima pruža mogućnost donošenja različitih odluka i prihvaćanja odgovornosti za donesene odluke te simulira stvarno poduzetničko okruženje. Ciljevi igre su upoznati se s osnovnim poslovnim ciklusom (dodavanje vrijednosti i stvaranje profita); upoznati se s načinom donošenja odluka s jedne strane i obitelji (privatni život) s druge strane; naučiti upravljati novčanim tokom u poduzeću, naučiti osnove jednostavnog računovodstva i upravljanja rizikom. Provodi se na način da se sudionici podjele u timove, unutra tima definiraju uloge i biraju lidera, zatim planiranju poslovanje za jedan mjesečni ciklus, uče proizvoditi šešire od papira, a onda kreće stvarni proizvodni ciklus poduzetnika gdje se suočavaju s izazovima i nepredviđenim okolnostima, te na kraju vide kakva im je bila realizacija u odnosu na plan i analiziraju se postignuti rezultati. Sve postavljene ciljeve uspješno smo realizirali, jer su učenici vrlo aktivno i natjecateljski sudjelovali i bili oduševljeni, a njihovi učitelji odmah su nas po završetku radionice pozvali da opet dođemo jer su bili vrlo zadovoljni reakcijama učenika.
Za srednjoškolce smo priredili i održali set radionica koji se sastojao od „Poduzetničke igre“, te radionice „Kreativnost, proaktivnost i poduzetništvo“. Poduzetnička igra je uvijek dobro prihvaćena u svim generacijama, pa su je tako i srednjoškolci odlično primili, te vrlo proaktivno i interaktivno sudjelovali, nadmetali se, taktizirali i razvijali strategije. Prvom samo radionicom pridobili interes, a dodatnom radionicom “Kreativnost, proaktivnost i poduzetništvo” potaknuli učenike na razvijanje kreativnog načina razmišljanja koristeći primjere i kratke vježbe; identificirali prepreke kreativnosti i kako ih savladati, te vezu između kreativnosti i poduzetništva. U drugom dijelu radionice dotaknuli smo se tehnika generiranja ideja i potaknuli učenike da jednom od tehnika pokušaju identificirati dobre poslovne prilike. To je dio u kojem kreativnost učenika najviše dolazi do izražaja, jer smo od njih tražili da sagledaju svoje okruženje, uočavaju probleme i predlože rješenja, odnosno uoče poduzetničke prilike.
Na ovaj način potičemo učenike na promišljanje o vlastitim snagama i slabostima za poduzetništvo, ali i naglašavamo potrebu za proaktivnosti i praćenju promjena u okolini te predviđanju istih, potrebu za kontinuiranim radom na sebi, te spremnosti na cjeloživotno učenje i preuzimanje inicijative.
Uspješna provedba projekta i želja svih uključenih da i unatoč ovim ludim pandemijskim okolnostima nađemo načina za provođenje predviđenih aktivnosti, suradnju i dijeljenje znanja, daje nam motivaciju za rad na nekim budućim projektima i naš doprinos rješavanju problema koje prepoznajemo u svakodnevnom radu s poduzetnicima, poduzetnicima početnicima, mladima, studentima i učenicima.
Vjerujemo da će nam Osječko-baranjska županija i u buduće biti vjerni partner i podrška u predanom radu na razvoju poduzetništva na svim razinama, jer poduzetništvo nije samo business, ono je način razmišljanja nužan za upravljanje vlastitim životom i snalaženje u turbulentnom okruženju vremena u kojem živimo.